Ik werk bijna een jaar als bezorger voor Axender. Gemiddeld over het jaar twee wijken per week gelopen. Over een wijk loop je 2 tot 3 uur, plus thuis eerst de kranten invouwen. De verdiensten zijn ongeveer €4 tot €5,- per uur, als er veel invouw is verhoudingsgewijs minder.
Voordelen: Buiten in beweging (maar wel ook in de winter als het glad is), en dat er wat vrijheid zit in het verspreidingsmoment. Aanlevering van de kranten verliep bijna altijd correct.
Nadelen: Het werk kan eenzaam en eentonig zijn. Lage vergoeding en geen onkostenvergoeding (kosten voor fiets onderhoud/reparatie daarvan, kleding en schoenen). Uitbetaling heeft bruto plaats, je wordt geacht het zelf op te geven bij de belastingdienst en er nog sociale premies en belasting over af te dragen. Betaling volgt pas eind van de volgende maand, dus als je 1 januari begint krijg je eind februari daarvoor betaald. Bij ziekte is er ook geen sprake van doorbetaling of compensatie. Contact met de bezorgadministratie kan soms stroef verlopen (waar daardoor ook veel onbetaalde tijd in gaat zitten).
Tot slot is er de mogelijkheid dat als je te laat bent met bezorging, door omstandigheden als sneeuw en ijs of lichamelijke klachten, ze betaling met terugwerkende kracht inhouden.
Naar mijn idee is dit werk niet geschikt als eerste baantje voor schoolkinderen omdat er veel factoren zijn die kunnen veroorzaken dat het als drama afloopt, Axender gaat dan 'gewoon' je betaling inhouden en op zoek naar de volgende pe
PluspuntenBuiten en in beweging, vrijheid van verspreidingsmoment, aanlevering verliep goed.
MinpuntenLage vergoeding, late uitbetaling, geen onkostenvergoeding, geen doorbetaling bij ziekte, soms stroeve communicatie met bezorgadministratie.
Het bedrijf maakt afspraken en houdt zich hier niet aan maar verwacht dat jij dat wel doet. Verder als er iets is en je meld dit word hier niks mee gedaan en moet je het zelf maar oplossen. Ook krijg je erg weinig betaald en is de communicatie gewoon ronduit slecht. Dit weekend 22-04-2017 zijn we nog steeds aan het wachten op de folders die er nog steeds niet zijn. Ze hadden gezegt dat het vandaag uiterlijk om 12:00 gebracht zou worden (dit door uitval van een chauffeur) Maar het is nu 14:09 en er is nog steeds niks. Verder is de persoon die de folders brengt alles behalve vriendelijk.
In vakanties weet je nooit wanneer het gebracht word en kan het dus opeens voor je deur staan (ook in de regen) Afspraak was donderdag maar het kan er opeens ook woendag,donderdag,vrijdag of pas zaterdag zijn. Hierdoor word de werkdruk erg aangetast en is het gewoon niet fijn werken. Het buiten werken is dan wel fijn maar komt niet overeen met alle minpunten die het bedrijf heeft. Verder verdient het ten opzichte van spotta gewoon echt slecht.
Ook zijn er afspraken gemaakt dat er aangebelt zou worden wanneer de folders gebracht worden zodat ze niet in de regen zouden staan. Dit staat ook op het formulier maar het gebeurd niet. Ook worden de folders nooit afgedekt en heb je dus geregeld natte folders.
Verder hebben we ook vaak een tekort en word hier vrijweinig mee gedaan en moeten we dus meerdere mensen teleurstellen. Ik vind dit zelf zeer onprettig en ik weet dat sommige ook echt a
Het klinkt wel leuk, zelf je uren bepalen wanneer je bezorgt maar dat is in de praktijk toch net even anders.
Afspraak is op zaterdag bezorgen. Op zich geen probleem want dan kan onze dochter rest van het weekend bezorgen. dat komt goed uit want doordeweeks gaat echt niet lukken met school, sporten, etc.
Het is alleen erg jammer dat er dan niet geleverd wordt op zaterdag. In het begin werd hierover nog wel gecommuniceerd, later niet meer en staan de folders op maandag ineens op de stoep.
Later hebben we de afspraak gemaakt dat als de folders op maandag komen dat ze dan niet hoeven te leveren want er kan dan niet meer bezorgd worden. Erg jammer dat er dan toch folders op de stoep staan op maandag....
Er valt geen afspraken te maken met hen, ze komen ze toch niet na.
Bijvoorbeeld om de folders die niet bezorgd gaan worden weer op te komen halen. Tot 2 keer toe afspraak voor gemaakt maar niemand komt opdagen.
Communicatie is slecht. Ze zijn niet bereikbaar op het moment dat de bezorgers juist moeten bezorgen in het weekend. Pas op maandag zijn ze weer bereikbaar.
En wat vind je ervan als Axender op eigen houtje besluit dat het aantal folders dat je bezorgd toch lager is en je minder geld ervoor krijgt zonder enige communicatie?
Teveel gedoe, levert veel stress op bij de bezorger om de folders alsnog bezorgd te krijgen. Dit staat allemaal niet in verhouding tot de beperkte opbrengsten.
Als je dan opzegt zijn ze heel gelaten alsof ze het allemaal niets uitmaakt.
ik zou het niet gaan doen. ik denkt dat dit een review wordt net als alle anderen. het werk is erg zwaar, de kranten (inclusief folders) werden elke woendag (op de bezorgdag) rond 12 uur geleverd. ik had rond de 350 huizen. ik was 1,5 uur bezig met vouwen en 3 uur bezig met bezorgen. ik kreeg voor 2 kranten en een foldertje €15. soms zaten er wel 3 folders bij wat erg irritant bij het invouwen was. af en toe werd ik niet betaald voor een foldertje ook niet als ik contact op nam. nou genoeg over het invouwen. de bezorging was soms erg zwaar, geen extra gewichtstoeslag bij zwaardere kranten wel bij folders. maar de bezorgersservice is vreselijk. ik was een dagje ziek en we hadden heel vroeg gebeld, na erg lang zeuren hebben ze de ziekmelding goedgekeurd. ze hadden een vriend die mijn wijk in de vakantie bezorgde 5x gebeld terwijl hij op school zat en niet kon opnemen. ze hebben de kranten gewoon bij zijn huis afgezet en hij moest ze gewoon maar bezorgen zonder uitgebreid contact met hem te hebben gehad. ik was ook op een dag niet klaar met bezorgen omdat ik langs de deuren ging met eindejaarskaartjes en toen kreeg ik de volgende dag een boos telefoontje dat ik heel snel moest gaan bezorgen of ze zetten de overeenkomst stop. nou zo ga je niet met je trouwe bezorgers om. oke dat ze even bellen maar niet op zo'n irritante manier. nou als je hard genaaid wilt worden ga hier werken of zoek een leuker bijbaantje.
Over het algemeen ben ik tevreden over mijn werkgever. Het personeel is vriendelijk en waardeert mijn inzet zeer. Als er onduidelijkheden zijn, nemen ze de tijd om mij alles nog eens of beter uit te leggen.
De verhouding werklast vs loon is echter zeer ongunstig. Ik snap dat het niet mogelijk is om per uur uit te betalen, omdat sommige werknemers hulp krijgen bij het invouwen en/of bezorgen van de folders en de een sneller is dan de ander. Het zou daarom eerlijker zijn om het loon af te stemmen op het gewicht van de folders. Hoe dikker de folders, hoe groter de pakketjes worden en des te vaker moet je bijladen, wat weer extra tijd kost. Bovendien zijn zwaardere pakketjes meer belastend voor je spieren.
In het weekend is de administratie niet bereikbaar, althans, de keren dat ik gebeld heb. Ik heb een bericht achtergelaten, maar heb daar later geen reactie meer op gehad.
De koerier flikkert de stapels folders zo binnen als je je deur openzet, ipv ze netjes op te stapelen. En hij laat veel troep (plastic en papier) achter op straat.
Ik vind het fijn om zelf te kunnen bepalen wanneer en hoe ik bezorg.
Axender is een folderboer; je brengt folders rond en krijgt hiervoor betaald. Je folders worden op je stoep gedumpt, zonder een "goedemorgen" overigens.
Er blijkt veel niet te kloppen aan dit bedrijf. Af en toe komt er een klacht binnen, je krijgt hier alleen de straatnaam van te horen.
De communicatie is ronduit slecht. De baan is inmiddels met een lompe mail vol taalfouten beëindigd wegens een controle met uitslag geheel negatief. Bij lang doorvragen tijdens telefonisch contact blijkt blijkt dat Axender met een mond vol tanden zit, en dat er van de controles niks overeind blijft, de ene keer zijn het 3 klachten, dan weer 5, dan weer "mogelijk is er een vergissing gemaakt". Het beleid is na een bepaalde periode gooien we de bezorger van de wijk af. Dat er de weken erna helemaal geen folders worden bezorgd interesseert Axender niks.
Laat je kind geen folders rondbrengen voor dit harteloze bedrijf.
Pluspuntengeen
Minpuntenlompe werkgever die niks om zijn bezorgers geeft
Axender gaf aan dat het bezorgen van de 560 folders in de wijk van onze zoon ongeveer anderhalf uur moet kosten. De eerste keer bezorgen met twee personen heeft ongeveer 2 x 3 uur gekost. Met ervaring zal dit uiteraard minder worden, maar anderhalf uur is onmogelijk. Deze week moet er van te voren ook nog worden ingestoken (folder in een ook te bezorgen krant???), en zijn de pakketten veel dikker (en zwaarder, ruim 220kg totaal). Naar schatting moeten we 8 tot 10 keer heen en weer gaan fietsen tussen huis en bezorgwijk. Dat we het gaan redden in 2 x 4 uur is dus zeer onwaarschijnlijk. Salaris: iets minder dan 10 euro, oftewel maximaal 1,25 euro per uur.
Na tekenen van de bezorgovereenkomst is er geen proeftijd, opzegtermijn is 4 weken. Je zit dus inclusief de eerste keer bezorgen waarbij je er achter komt dat je belazerd wordt 5 weken aan de bezorging vast!
PluspuntenGoed voor je conditie, sportabbo kun je opzeggen!
MinpuntenSalaris, werktijden, salaris, je baas bedonderd je, salaris
Onze dochter wilde graag wat bijverdienen, het klonk allemaal leuk, maar blijkt in de praktijk echt niet!
Inderdaad slechte communicatie, in het weekend niet bereikbaar, terwijl dit de dagen zijn dat bij ons de folders geleverd moeten worden en onze dochter ze ook moet gaan bezorgen. Afleveren v folders vrijdagavond, en bezorgloopdagen zijn zaterdag en zondag. Het is nu zaterdagavond 21:28 uur......en nog steeds geen folders. Dus je wordt gedwongen ( als de folders tenminste nog komen) om deze allemaal op zondag te bezorgen. Goh, je zou maar net een dagje uit gepland hebben voor de zondag....
Er bestaat een website waarop Axender de eventuele vertragingen op vermeld, maar onze vertragingen zijn er niet op terug te vinden, ligt misschien wel aan de regio?
Mijn dochter heeft alweer opgezegd, teveel onzekerheid en moeite in verhoiding tot wat het opbrengt.
je denk dat dit lekker makkelijk geld verdienen is, zeker als je 13,14,15 jaar bent. als je dit emaal doet is het zo verschrikkelijk. je krijgt zo veel folders en kranten dat je er gek van word. je bent 6 uur bezig met alles, en als je krant te dik is kun je voor de brievenbus van iemand de volders er los in doen omdat de krant dan niet past. als het dan ook nog regent en je krijgt klachten dat de krant nat is dan ben je er heel snel klaar mee. geloof me nou maar. bij de jumbo of praxis werken is 100X beter dan bij axender. wwat wel een aanrader is is spotta. dit zijn vepakte folders. dat betekend geen natte krant klachte, maar 2 uurtjes werk. en toch 10 euro per keer.
gelooft me nou maar, meld je aan bij spotta en laat axender maar kapot valle
Folders bezorgen bij Axender is een grote fout. Jij krijgt je folders altijd te laat binnen, en je moet de boel verpakken. Ik had er echt geen plezier mee, en je krijgt er echt vrij weinig voor! De boel inpakken duurt net zo lang als het bezorgen, want er zit gewoon een grote stapel voor je deur. Soms krijg je zelf gewoon te weinig folders binnen. Ik krijg maar bijv. €5,50 gemiddeld inclusief inpakken, dus dat is niet erg goed. Ik heb veel liever dat de folders gesealed zijn, want het is de paar euro niet waard. Als je interesse hebt in folders bezorgen, raad ik het u aan om bij Spotta te gaan bezorgen. Want daar sealen ze wel de folders, en het zijn vriendelijke mensen.
PluspuntenHet is een kleine wijk.
MinpuntenLoon, inpakken, te weinig folders, bezorgtijd van de folders.
Vragen en antwoorden over Axender
Wat zou jij het management van Axender aanraden om te voorkomen dat mensen weggaan?
Gevraagd op 11 apr. 2019
1. Wijken splitsen, het kost nu super veel tijd
2. Niet 9 verschillende folders leveren, het vouwen kost al 1 uur en 45 minuten met zijn tweeën.
3 hun klanten niet alleen laten betalen per kilo, maar ook per dikte. De Kruitvat folder is heel eritand omdat je daardoor minder in de fietstassen kan doen en vaker terug moet
4. Meer geld betalen
5. Een krantenkar uitlenen, de fiets valt namelijk de hele tijd om en de fiets is heel lastig neer te zetten.
Beantwoord op 25 jan. 2020
Flexibelere uren
Beantwoord op 1 dec. 2019
Hoe zou je de werkdruk bij Axender omschrijven?
Gevraagd op 14 mrt. 2018
Bijna geen werkdruk. Je kan alles zelf inplannen
Beantwoord op 29 jun. 2019
Te weinig structuur en te weinig bieden
Beantwoord op 11 apr. 2019
Hoe wordt iemand aangenomen bij Axender? Wat zijn de stappen?
Gevraagd op 17 okt. 2018
Het is niet heel ingewikkeld, maar ik zou het niet doen
Beantwoord op 25 jan. 2020
Via telefoon , daarna gegevens via de mail in orde maken.
Beantwoord op 23 jan. 2019
Wanneer wordt het loon overgemaakt van augustus 2018
Gevraagd op 6 sep. 2018
1e week september
Beantwoord op 29 okt. 2019
Je krijgt standaard een schema waarop staat in welke week je uitbetaald krijgt van 4 weken.
Beantwoord op 29 jun. 2019
Wat is het meest stressvolle van werken bij Axender?